Jako takové se dají schopnosti a kouzla rozdělit do dvou kategorií. Magické a fyzické schopnosti. Jako takové, tak jsou téměř neomezené možnosti, jaké schopnosti je možné si vzít, ty které budou zde jsou jen na ukázku. Každá schopnost bude mít následující parametry:
Jméno
Toto je samovysvětlující a nemyslím si, že je třeba to rozvádět.
Typ
Fyzická nebo magická. Nic víc, nic míň.
Barva
Tato kategorie se týká spíše magických vlastností, ačkoliv i fyzické mohou teoreticky mít svoji barevnou kategorii. U kouzel NENÍ MOŽNÉ mít kouzlo, které není vaší barvy. Co se týká fyzických schopností, většinou barvu mít ani nebudou a pokud, tak to bude znamenat, že bytosti dané barvy k ní mají bonus. Některé schopnosti mohou být vícebarevné, v tom případě bude u nich spojka "a" nebo... "nebo". To znamená, že některé vlastnosti vyžadují/zvýhodňují jednu jednu z vybraných barev, některé potřebují barev více.
Potřebná statistika
Každá schopnost bude naučitelná jen za určitých podmínek. Číst a psát se naučí spíše inteligentní postavy, obratné a rychlé postavy budou mít větší šanci naučit se akrobacii atd. Některé schopnosti mohou být označené více statistikami, v tom případě bude u nich spojka "a" nebo... "nebo". To znamená, že některé vlastnosti vyžadují/zvýhodňují jednu jednu z vybraných vlastností, některé potřebují statistik více. U některých statistik navíc bude potřeba, aby měli dané vlastnosti vyšší stupeň, než X a u jiných bude potřeba vysoký součet. Jako takové jde o vlastnosti, které buď potřebují jednu z možností, nebo kombinaci obojího.
Stupeň
Je něco, co se bude týkat každé jednotlivé postavy. Každá schopnost bude mít sama o sobě 3 úrovně, které budou naznačovat její sílu. Například pokud budete mít schopnost ohnivá koule, tak na prvním stupni půjde o popáleniny, na třetím již budete schopni srovnat budovu se zemí.
Popis
Také samovysvětlující. Zde bude co vaše schopnost bude přibližně dělat. Zde také naleznete případné využití, možnosti a omezení. Jen málokdy budeme spoléhat na nějakou přímou mechaniku, spíše se budeme chtít řídit zdravím rozumem. Samozřejmě zde i budou naznačené i síly jednotlivých stupňů.
Příklady schopností
Akrobacie
Typ: Fyzická
Barva: Žádná
Potřebná statistika: Obratnost a rychlost alespoň 7
Popis: Schopnost rychle a pružně se pohybovat ať už mezi provazy lodí nebo po střechách domů. Tato schopnost se bude hodit hlavně zlodějům, ninjům, ale i pirátům. Akrobati prvního stupně mají pouze menší šanci, že spadnou a mohou si dovolit skákat z vyšší výšky, než netrénovaní lidé, zatímco bytosti s touto vlastností na vyšším stupni mohou metat salta a přeskakovat z domu na dům bez větších potíží.
Ohnivá koule
Typ: Magická
Barva: Červená
Potřebná statistika: Inteligence nebo síla vůle alespoň 5
Popis: Není jednoduššího kouzla, než ohnivá koule. Kouzelník si zhmotní oheň ve formě polopevné substance v ruce a poté ji vystřelí do dané oblasti. Tam koule vyšlehne oheň do všech směrů. Na prvním stupni se bavíme o popáleném místě, možná pár osobách, na vyšších stupních již přichází bonusy, jako exploze schopná potrhat či dokonce zabít.
Assassinace
Typ: Fyzická
Barva: Červená nebo černá
Potřebná statistika: Obratnost nebo vnímavost alespoň 8
Popis: Je schopnost napadnout oponenta ze zálohy a využít naplno toho, že se nechrání a dost pravděpodobně ani nebude reagovat na váš útok. V závislosti na stupni se zde bavíme o vyšším zranění pro napadeného nebo u vyšších stupňů i o instantním odstranění ze světa živých. Červené bytosti dokáží díky přirozené rychlosti zaútočit hned potom ještě jednou a černé mají větší šanci na to, že rovnou zabijí.